Is een fiets met Rohloff-naaf zwaarder?
Een fiets met Rohloff-naaf is een fractie zwaarder dan een fiets met een derailleur systeem (plm. 400 gr). Wel zit alles op één plek in de achternaaf geconcentreerd, waardoor het gewicht iets meer op het achterwiel ligt
Is de Rohloff- naaf duurder?
De aanschafprijs voor een fiets met een Rohloff-naaf kan iets hoger zijn dan voor een andere fiets. Als je uitrekent wat het onderhoud en het vervangen van slijtage-onderdelen op een derailleur kost, dan is op de lange duur een Rohloff-naaf voordeliger. En daarmee is een hogere aanschafprijs wel gerechtvaardigd. Overigens leveren wij met het merk Gudereit fietsen al zeer goede Rohloff-naaf fietsen tegen een zeer aantrekkelijke prijs.
Hoe vaak moet een Gates belt drive gespannen worden ?
Zelden, in de meeste gevallen heb je er geen omkijken naar.
Moet de ketting gespannen worden?
Bij een fiets met een Rohloff-naaf moet de ketting regelmatig gespannen en gesmeerd worden. Er zijn drie manieren, die afhankelijk zijn van het merk fiets:
Kettingspanner
Deze spant de ketting automatisch.
Excentrische trapas
Bij speciaal daarvoor gemaakte frames kan een trapas uit het midden worden geplaatst. Dit wordt een excentrische as genoemd. Door de trapas iets te draaien regel je de kettingspanning.
Achterpatten
Dit is vergelijkbaar met een ketting spannen op een gewone stadsfiets. Het achterwiel wordt iets naar achter gezet. Bij een stadsfiets trekt een kettingspanner het wiel iets naar achteren. Bij het gebruik van een Rohloff-naaf is de kettingspanner vervangen door stevige inbusbouten die achter in het frame zitten en die het wiel vasthouden
Hoe lang gaat een Rohloff-naaf mee?
Er zijn al verschillende fietsers die meer dan 100.000 km met de naaf hebben gereden. Een enkeling zelfs al 160.000 km. Voor de meeste fietsers kan de naaf een leven lang meegaan.
Kun je er ook goed mee in de bergen fietsen?
Met een Rohloff-naaf kunt u zonder problemen een berg opfietsen. Eventueel kunt u achter een groter kransje zetten. Het standaard Rohloff verzet is 38 voor en 16 achter. Dit is vergelijkbaar met het lichte verzet van 34 achter en 22 voor op een derailleurfiets. Tot het zware verzet van 12 achter en 42 voor (dus vergelijkbaar met een 22-32-42 triple en een 12-34 cassette). Hiermee kunt u licht tegen een berg op fietsen. Eventueel is het achtertandwiel van de Rohloff-naaf nog te vervangen door eentje met een tandje meer.
Waar kan ik nog meer informatie over de Rohloff-naaf vinden?
U kunt de ’14 feiten over de Rohloff-naaf’ (pdf) downloaden
Of kijk op de website www.rohloff.de
Heeft u nog meer vragen?
U kunt ook altijd met ons contact opnemen.