Ervaring fietstrip Santiago de Compostella
Hallo Carlo,
Inmiddels alweer twee weken thuis van mijn monstertocht stuur ik je even een berichtje over mijn ervaringen met de Gudereit LCR en vooral de Rohloffnaaf.
Zoals je wel weet had ik op voorhand de nodige twijfels over de fiets. Over het waarom hiervan was echter geen duidelijke reden te bedenken. Inmiddels weet ik wel hoe dat kwam. Het kan louter en alleen komen door de aankoopprijs. Als je die immers vergelijkt met de andere bekende merken, dan is de LCR veel voordeliger in aanschaf. Ik vermoed dat hierdoor mijn twijfels waren ontstaan.
Als je bekijkt welke prijzen er voor de merken, Idworx, Santos, Koga en Giant worden gehanteerd dan scheelt dat veel met de LCR van Gudereit en ik bedoel dan ook ‘erg veel’.
Nou, ik kan je vertellen dat de LCR niets minder is dan bv Koga. Ik heb tijdens mijn tocht samen gereden met meerdere fietsers, die op een Koga reden. Als je dan tijdens een beklimming ziet hoeveel winst je haalt met mijn Rohloffnaaf ten opzichte van een derailleur, dan kan ik daar alleen maar zeer tevreden over zijn. Wanneer zij kleiner moeten schakelen, hoor je regelmatig het geknars en gekraak van de derailleur , terwijl ik met de Rohloff gewoon kan blijven doortrappen en in dezelfde regelmatige stappen steeds één versnelling(of meerdere tegelijk) kleiner of groter kan schakelen. Hierdoor werden de verschillen al meteen gemaakt. Het is niet alleen dat, maar ook nog eens het gemak, waarmee het schakelen gaat. Je kan eenvoudig niet verkeerd schakelen. Wat ook erg prettig is, wanneer je stil staat kan je gewoon eerst de juiste versnelling kiezen vòòr je weer op de fiets stapt. Dit is vooral fijn als je bergop fietst. Met een derailleur kan je uitsluitend schakelen wanneer je fietst. Dit wat betreft de Rohloff.
De hydraulische Magura remmen zijn van een dusdanige perfecte kwaliteit. Dat kan niet beter. Geen schuin/scheef afgesleten remblokken meer. Naarmate de slijtage vordert, hoef je nooit de blokken opnieuw af te stellen. Ze blijven altijd onder dezelfde hoek op de velg staan. Wanneer de blokken slijten, kan je met een simpel wieltje op de handgreep de remmen strakker zetten. Als de blokken zijn versleten, draai je dat wieltje helemaal terug en schuif de oude blokken eruit en de nieuwe erin. Zonder verder iets aan de afstelling te hoeven veranderen.
Als je kijkt naar andere fietsen, zie je dat je met ‘ingeklikte’ pedalen, de voorkant van de schoenen tegen het voorwiel komen als het stuur wat verder gedraaid wordt. Dit is bij de LCR niet het geval.
Ook het stuurgedrag, heel belangrijk, is uitstekend. Ik heb verschillende keren, in afdalingen, de 80 km/u gehaald zonder problemen. En dit met 30 kilo aan bepakking op en aan de fiets. Het frame van de LCR is langer en geeft daardoor een veel stabielere wegligging.
Kortom niets dan lof voor deze fiets. Ik durf, door mijn ervaringen met de LCR, met een gerust hart iedereen deze fiets aan te raden. Vooral omdat ik hem gedurende mijn ‘monstertocht’ van 5500 kilometer erg zwaar heb belast. Nooit in de problemen gekomen en daar gaat het om.
Wanneer er mensen zijn, die nog twijfelen over de keuze tussen Rohloff of derailleur, dan adviseer ik hen om voor de Rohloff te kiezen.
Erg prettig is de ervaring dat ‘Mastbergen fietsen’ mij op mijn tocht steeds is blijven volgen en mij ook regelmatig heeft gebeld om te vragen of alles goed verliep. Dat is nog eens service en een erg fijn gevoel dat, wanneer er onverhoopt problemen zouden optreden, zij er altijd voor me waren.
Ik wil ‘Mastbergen fietsen’ dan ook hartelijk bedanken voor de getoonde belangstelling en service onderweg op mijn tocht.
Met vriendelijke groeten,
Tonny de Vaan